Zadbanie o przyjazne i rozwojowe otocznie w domu dla naszego dziecka, to jedna z najważniejszych rzeczy którą możemy znaleźć w pedagogice Montessori. Pomysł na podzielnie przestrzeni i przygotowanie jej pod potrzeby dziecka bardzo mi się podoba, dużo w nim jest szacunku do małego człowieka i świadomej troski.

  Jak do tego podejść? Wydziel w pomieszczeniach kilka obszarów, które będą przeznaczone dla dziecka (albo powiązane z jego pielęgnacją). Urządzając je, weź pod uwagę następujące rzeczy:

  1. dzieci muszą mieć możliwość swobodnego poruszania się (szczególnie te w wieku przedprzedszkolnym i przedszkolnym, czyli 1-6 lat)
  2. maluch musi mieć łatwy dostęp do wszystkiego – do zabawek, pomocy naukowych, mebli, urządzeń sanitarnych
  3. stawiaj na stałość i łatwość orientacji – czyli jasny podział pomieszczeń i porządek, niech wszystkie rzeczy mają swoje miejsce
  4. uporządkuj przestrzeń wokół dziecka – minimalistyczny wystrój i mała ilość zabawek, tak, aby dziecko mogło skupić się.
  5. dopasowujmy otoczenie i zmieniajmy je wraz z wchodzeniem dziecka na każdy kolejny etap rozwoju 

OBSZAR AKTYWNOŚCI

Na podłodze dywanik, albo inne podłoże, które nie będzie śliskie, to może być piankowa mata, wykładzina. Chodzi o to, aby raczkujący maluch mógł się przemieszczać. Przy dywaniku lustro – żeby dziecko mogło się obserwować (wykształcenie samoświadomości). W pobliżu regał z szerokimi półkami na zabawki i pomoce edukacyjne, na takiej wysokości, aby dziecko mogło z nich skorzystać. Wraz z rozwojem malucha w tej przestrzeni powinny pojawić się niskie, ergonomiczne meble, łatwe do przesuwania i ustawiania. Krzesełko, stolik – do aktywności artystycznych. Świetnym pomysłem, jeśli macie w domu dużo przestrzeni, jest znalezienie miejsce do czytania, przytulnego i wygodne blisko półki z książkami. To może być pufa, kanapa – ważne jest dobre oświetlenie.

ŁAZIENKA-KĄCIK TOALETOWY

Czyli łatwy dostęp dziecka do mydła, ręcznika, pasty do zębów, szczoteczki, kubka. Gorąco polecam zaaranżowanie „stacji myjącej” w nieużywanym bidecie. Wieszak można przykleić na płytkach, tak aby maluch miał ręcznik na odpowiedniej wysokości. Gdy nie masz w domu bidetu, można po prostu położyć pod umywalką szeroki stopień. Albo umieścić na niskim stoliku miskę.

PRZEDPOKÓJ

Wieszak na wysokości rąk malucha, aby samodzielnie rozebrało się i powiesiło kurtkę, koszyk czy dodatkowy wieszaczek, na ewentualne czapki/ szaliki. Naklejka na podłodze, zachęcająca do odkładania butów na miejsce.

SYPIALNIA

Dla niemowlaków do 6-9 m.ż. polecana kołyska. Dla dzieci, które potrafią już się przemieszczać – niski materacyk, albo łóżeczka z otwartym bokiem, nieograniczające swobody w nocy, zachęcający do ruchu w dzień. 

KUCHNIA

Kitchen helper – aby ułatwić dziecku dostęp do blatu oraz zlewu. Szuflada z plastikowymi talerzami, kubkami i sztućcami dla maluszków – aby sobie samodzielnie przynosiły „zastawę” do posiłków. Półka w lodówce z jedzeniem do wyboru na 2-śniadanie, podwieczorek. Bardzo dobre dla maluchów jest jedzenie posiłków z całą rodziną, dlatego gorąco polecam zamiast plastikowego krzesełka z dużym blatem, zakup drewnianego krzesła, które można dostosować do wysokości stołu i wzrostu dziecka, tak aby maluch mógł uczestniczyć w posiłku z całą rodziną.

Lubisz i znasz montessori? Może masz jakiś inny pomysł na przestrzeń domu w jej stylu?

Może Ci się spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *