słuchowiec czy wzrokowiec?

        Zdarzyło Ci się uczyć na pamięć formułki, której nie rozumiesz? I zapomnieć ją tuż po klasówce przed którą wkuwałeś? Mnie się zdarzało – chemia i fizyka, to były moje pięty achillesowe. Za nic nie rozumiałam opisów doświadczeń w książkach – no bo doświadczeń powinno się doświadczyć na własnej skórze, a nie czytać o nich, prawda?

Im więcej zmysłów pobudzimy podczas nauki, im barwniejszy i bardziej szczegółowy obraz w głowie nam powstanie, tym dłużej będziemy go pamiętali. Każdy z nas posiada swój własny styl uczenia się, wykształcony w dzieciństwie i rozwijany w szkole.

Przyglądając się dziecku podczas codziennych zajęć, przyswajania jakiejś wiedzy, możemy zaobserwować jaki jest jego wiodący zmysł. Zdarzają się ludzie z dominującym jednym stylem nauki, ale najczęściej mamy dwa podobnie ważne. Wiedza jak nasz mózg uczy się najlepiej da nam moc do wykorzystywania jego potencjału!

Ricki Linksman (amerykańska doktor nauk pedagogicznych) w swojej książce „W jaki sposób szybko się uczyć” użyła świetnego porównania, uczenie się przy wykorzystaniu „superłącza edukacyjnego” to jak pisanie prawą ręką (albo lewą, jeśli jesteś leworęczny). Jeśli zostałbyś poproszony o napisanie czegoś tą drugą ręką, robiłbyś to nieudolnie, z trudem, skupiając się nie na tym co piszesz, tylko na prawidłowym wykonaniu czynności. Tak właśnie mozolnie przyswaja informacje mózg, gdy nie korzystamy z jego „superłącza”. Przemawia do wyobraźni, co?

Odpowiedź na pytanie jakim „typem” jest Twoje dziecko nie jest prosta, dlatego proponuję zrobić razem z nim test (wystarczy wpisać do wyszukiwarki „test styl nauki”). Nie są to naukowe badanie metryczne, ale wystarczą, żeby odpowiedzieć na pytanie jaka najskuteczniejsza metoda nauki będzie dla Twojego dziecka.

Pomocne w dopasowaniu najlepszego stylu nauki, mogą też być zwyczaje poszczególnych typów:

Wzrokowcy – podczas nauki najchętniej sięgają do obrazków, wykresów, piktogramów i filmów. Świetnie zapamiętują lokalizacje przedmiotów, lubią wokół siebie mieć porządek. Chętnie malują, stosując wiele kolorów. Używają sformułowań: „zobacz, jakie to proste”, „widziałeś? udało się!”. Problemem dla nich jest zapamiętywanie nazw, definicji i nazwisk.

Słuchowcy – uwielbiają opowiadać (i dobrze im to wychodzi). Uczą się czytając na głos, bo lubią słyszeć samych siebie. Czasami powtarzają po kimś jakieś sformułowania, które im się spodobało. Mogą mieć problemy z geometrią i odczytywaniem schematycznym (mapy, grafiki, ikonki). Używają sformułowań nawiązujących do słuchu: „posłuchaj, jakie to ciekawe”…

Dotykowcy – to wrażliwe i spokojne osoby, skupione od odczuwaniu. Uczą się dotykając, czyli doznając wrażeń na skórze dłoni i palców. W sytuacjach emocjonalnych łączą dotyk z emocjami. Mówią: „czuję…”, „mam wrażenie…”

Kinestetycy – to osoby, uczące się przez działanie i doświadczanie. Mają ciągłą potrzebę bycia w ruchu, a ruch dostarcza im bodźców potrzebnych do skupienia się. W ich przypadku ruszanie nogą pod stołem nie musi być wynikiem zniecierpliwienia, wręcz przeciwnie, świadczy o najwyższym stopniu zaangażowania. Kinestetycy nie odnajdą się w uporządkowanej rzeczywistości. Najchętniej się uczą przez doświadczenie czegoś na własnej skórze, lub samodzielne przeprowadzone badanie. Mówią: „pozwól mi to zrobić”, „do dzieła!”

Gdy już dziecko pozna swój najbardziej skuteczny styl nauki, zdobywanie wiedzy będzie mu przychodziło łatwiej, a jego pamięć stanie się bardziej chłonna. Dzięki temu proces uczenia się stanie się przyjemniejszy, a to wpływanie na lepszą samoocenę i motywację do nauki. 

 

Jak pomóc dziecku najlepiej wykorzystać jego „superłącze?”

wzrokowcy

Wyposaż dziecko w duży zeszyt lub kartki do map myśli i kolorowe mazaki, bo to zestaw obowiązkowy do robienia aktywnych notatek z przeczytanego/ usłyszanego materiału. Im więcej rysunków, strzałek i podsumowań w tych notatkach, tym lepiej. Takie aktywne notatki zrobione samodzielnie przez dziecko rewelacyjnie nadają się do zapamiętania wiersza, powtórzenia rozdziału z przyrody, zasad gramatyki z polskiego itd.;

– w szkole wzrokowcy powinni siadać z przodu, żeby dobrze widzieć nauczyciela i pomoce szkolne;

– bardzo im pomagają notatki (podkreślanie, komentowanie i ilustrowanie) robione w książkach/ ćwiczeniówkach (materiale który opanowywują);

– czytając najlepiej przyswoją materiał wyobrażając go sobie w głowie jak film, skupiając się na tym co widać w danej sytuacji/ momencie tekstu;

słuchowcy 

– lepiej przyswoją lepiej materiał, gdy go przeczytają, zrozumieją i powtórzą własnymi słowami;

– świetny sposób na powtórkę, to uczenie kogoś innego, albo dyskutowanie z kimś o danym zagadnieniu;

– jeśli nie ma możliwości pracy z kimś (rozmawiania, dyskusji), niech dziecko się nagra, a potem to odsłucha;

– problem z przeczytaniem lektury? niech wysłucha audiobooka! (jeśli macie opory, dziecko może słuchać audiobooka jednocześnie czytając);

– warto im zapewnić spokój i ciszę podczas nauki, albo spokojną muzykę, żeby się nie rozpraszali;

– w szkole powinni siedzieć w miejscu, gdzie dobrze słychać nauczyciela;

– podczas testów/ klasówek, wszystkie dźwięki bardzo łatwo słuchowców rozpraszają. Dobrym pomysłem jest wyposażyć ich w zatyczki do uszu (tzw. stopery), oczywiście wcześniej porozmawiać o tym z nauczycielem i dzieckiem (czy nie będzie to dla niego stresujące, albo zawstydzające). W niektórych przypadkach (gdy stukanie za oknem sprawia, że dziecko nie jest w stanie się skupić) naprawdę warto to zrobić;

– czytając najlepiej przyswoją materiał wyobrażając go sobie w głowie jak film i skupiając się na tym co słychać w danej sytuacji/ momencie.

dotykowcy (czuciowcy)

Wrażliwi i uczuciowi, warto, żeby zadbali o swój komfort psychiczny, w szkole siedząc obok lubianych przez siebie kolegów/ koleżanki, a w domu z miejsca nauki robiąc swój azyl (otaczając się przedmiotami, które lubią);

– w koncentracji dotykowcom bardzo pomaga możliwość rysowania/ notowania/ artystycznego bazgrolenia – i nie jest to oznaka braku słuchania nauczyciela – wręcz przeciwnie, oznacza wzmożoną koncentrację na słowach;

– w szkole powinni siedzieć w miejscach, w których ich manipulowanie rękami (bazgrolenie, zabawa długopisami) nie będzie przeszkadzało nauczycielowi;

– sam proces robienia notatek wystarczy, żeby zapamiętali je, nie muszą już do nich wracać;

– ucząc się z podręcznika mogą używać małych kolorowych naklejek na których będą dopisywali swoje notatki;

– czytając najlepiej przyswoją materiał wyobrażając go sobie w głowie jak film i skupiając się na odczuciach bohaterów.

kinestetycy

– najważniejsze jest to, żeby pozwolić im na wiercenie się, kołysanie, majtanie nogami, podnoszenie się od czasu do czasu z miejsca, bo gdy są w ruchu poziom stresu się obniża i wzrasta koncentracja i motywacja;

– w klasie powinni więc siedzieć z tyłu, gdzie ich ciągłe ruszanie nie będzie tak bardzo przeszkadzało, warto też porozmawiać z nauczycielem, żeby zaakceptował tę potrzebę ruchu i się nie wkurzał na biednego kinestetyka;

– nauka w domu – powinni mieć duży pokój, żeby móc położyć się na podłodze i poruszać się podczas nauki – na przykład chodzić po pokoju, poskakać na skakance, pojeździć na rowerze trekingowym;

– warto ich pokój nauki wyposażyć w duża tablicę (można na ścianie nakleić specjalny materiał) i mazaki, żeby mogli robić notatki na stojąco, ruszanie mięśniami nóg, ramion, dłoni sprawi, że notowanie będzie to dla nich przyjemnością;

– najlepiej zapamiętują to co sami zrobią (doświadczenia, odtwarzanie scenek itp.), a jeśli nie mogą – zapamiętają także to co robią inni, gdy to obejrzą;

– czytając najlepiej przyswoją materiał wyobrażając go sobie w głowie jak film, skupiając się na tym czego doświadcza i co robi bohater.

Pisząc ten wpis, wykorzystałam kilka książek, zachęcam do przeczytania. Jeśli spodobał Ci się ten temat i sądzisz, że może się przydać jeszcze komuś – podziel się, wykonałam dużo pracy szykując go i będzie to dla mnie miłe podziękowanie:)

bibliografia:

Ricki Linksman „W jaki sposób szybko się uczyć”

Tony Buzan „Pamięć na zawołanie”

Tony Buzan „Rusz głową”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *